הכיתה 02 Hackita יוצאת לדרך

תכנית הכתה 02 Hackita, צילום מסך של אתר הכתנית

פוסט אורח עם יותם מנור: על ידע ציבורי ושינוי חברתי, ועל תכנית "הכיתה 02".

לכבוד הוא לי לארח בבלוג את יותם מנור, פעיל טכנולוגי חברתי. יותם מוביל את פרויקט כיכר המדינה בסדנא לידע ציבורי, ומרכז את "הכיתה 02 Hackita": תכנית ייחודית להכשרת מפתחי ומפתחות תוכנה, שמבוססת על למידה תוך כדי עשייה, בפיתוח פרויקטים למען החברה. חוץ מזה, הוא מנחה ומפיק אירועי פואטרי סלאם, מתפרנס מתכנות, ובזמנו הפנוי לומד לתואר ראשון בתכנית פכ"ם. תכנית "הכיתה" תתחיל לפעול באוקטובר, וההרשמה פתוחה עד סוף אוגוסט.

מה זה "הכיתה"?

"הכיתה Hackita 02" היא תכנית הכשרה ייחודית לפיתוח אפליקציות Web בקוד פתוח, לקידום מטרות חברתיות. התכנית היא פרי של שיתוף פעולה יוצא דופן בין הסדנא לידע ציבורי והספרייה הלאומית. הייחוד שבתכנית, מעבר להיות מקצועית ואיכותית, היא בכך שהיא מבוססת על עשייה: מרבית הזמן בקורס יוקדש לפיתוח פרויקט אישי, בעל קשר למטרות של הסדנא לידע ציבורי, ובפרט הנגשה של מידע ציבורי באופן פתוח ונגיש לציבור הרחב. במחזור הקרוב הפרויקטים יתבססו על מאגרי המידע (העשירים והמגוונים, יש לציין) של הספרייה הלאומית. ההשתתפות בתכנית היא ללא עלות, אך נדרשת הרשמה מראש והתחייבות להשתתף בכל התכנית.

זה המחזור השני של התכנית, אתה השתתפת בראשון. אילו דברים למדת בקורס שעזרו לך להיות מתכנת או מנהל פרויקט טוב יותר? אילו דברים למדת שעוזרים לך להיות אקטיביסט אפקטיבי יותר?

באופן אישי אני מאמין בשילוב בין שינוי חברתי וטכנולוגיה, ומאמין שניתן לרתום את הכלים הטכנולוגיים המדהימים שצצים חדשות לבקרים למען מטרות חיוביות. לקורס הגעתי עם ידע יחסית מוגבל בתכנות, וסביבת הלימוד, ההוראה המצוינת של  אודי אורון (המוביל של הקורס), והמטרה החשובה נתנו לי דחיפה עצומה קדימה, ובאמת שקשה לי לדמיין את ההתקדמות שלי ללא הקורס. כראיה, במחזור הקרוב אני כבר עוזר הוראה.

כמו כן, כל מי שהתנסתה והתנסה קצת בתכנות ועבודה טכנולוגית יודעים שעבודת צוות עשויה להיות אתגר מורכב. גם כאן, עצם הלמידה מתוך עשייה מאוד משפרת את היכולת לחלק נכון עבודה, ולהשתמש נכון בכלים הקיימים שעוזרים לחלק את העבודה ולחלוק בעומס. גם זה היבט מאוד מלמד.

הפרויקטים המעשיים בתכנית יתבססו על מאגרי המידע של הספרייה הלאומית. אתה יכול לתת דוגמה או שתיים לפרויקטים אפשריים, או לספר על המאגרים שהספרייה מעמידה לשימוש בקורס?

הספרייה הלאומית היא למעשה האוצר של כל התרבות הישראלית והעברית. יש להם אוספים עשירים ומגוונים, ויש לנו מספר רעיונות לפרויקטים שנרצה לממש במהלך התכנית.

למשל, לספרייה יש מאגר של כל המוזיקה הישראלית מאז ומתמיד, פחות או יותר פתוחה לשימוש ולהאזנה לכל החפץ בכך. כבר היום ניתן לכאורה להשתמש בזה, אבל זה חבוי בתוך האתר שלהם בין הרבה דברים אחרים. אם נצליח להנגיש את זה בצורה נוחה, זה יהיה מדהים.

מעבר לזה, יש לספרייה אוספים של תמונות היסטוריות, מפות, קבצי וידיאו, וכמובן הרבה מסמכים וספרים מכל סוג. חלק כבר מונגש בצורה דיגיטלית, אבל כמעט בכל מקום יש הזדמנות לשיפור ולפרויקטים חדשים. למשל, אנחנו מאוד נשמח אם במהלך התכנית ייבנה משחק מחשב המבוסס על המשאבים של הספרייה. הרעיונות הם אין סופיים, ונשמח כמובן גם לרעיונות מכיוון המשתתפות והמשתתפים בהמשך.

התכנית מיועדת למפתחות ולמפתחים, כלומר נדרש ניסיון בתכנות. האם זה יכול להיות גם בשפות אחרות מאלו שישתמשו בהן בקורס?

אכן, יש צורך ברקע בתכנות. על מנת שהקורס יהיה משמעותי ויענה על היעדים שאנחנו מציבים, אנחנו לא יכולים להתחיל מאפס. לכן אנחנו גם מצפים מהמועמדות והמועמדים להשתתף ביום מיונים, ואנחנו בודקים את היכולת הטכנולוגית. עם זאת, אנחנו מצפים לטווח יחסית רחב של ניסיון ויכולת טכנולוגית, ומחפשים גם תכונות וכישורים אחרים מלבד יכולות תכנות. יכולת להקדיש זמן ומוטיבציה להשלים פערים לפני ובמהלך התכנית יהיו בעלי משקל.

מבחינת שפות, לב הקורס הוא Python ושפות ה-Web השונות. כך שמי שמרגישה צורך להתרענן בחומר לפני ימי המיון או לקראת התכנית באופן כללי, מומלץ בחום להתחיל משם.

ספר קצת על הפרויקט שאתה פיתחת במחזור הקודם, ומה מצבו כיום.

במחזור הקודם התחלתי יחד עם מספר שותפות ושותפים את כיכר המדינה, פרויקט שמטרתו הנגשה ומעקב אחר הפעילות של חברי הכנסת ברשתות החברתיות השונות. במהלך המחזור הראשון של "הכיתה" הקמנו גרסא ראשונית, ולאחר מכן הפרויקט נקלט בפעילות השוטפת של הסדנא לידע ציבורי. לשמחתי, לא הייתי היחיד שהאמין ברעיון ובחשיבותו, והפרויקט עדיין פעיל כיום, עם צוות שותפות ושותפים המונה בתקופות שונות בין שלושה לעשרה מפתחות ומפתחים, מעצבים, ואנשי ונשות תוכן. האתר עצמו, בפרט במהלך תקופת הבחירות לכנסת, הגיע לחשיפה ישירה ועקיפה של אלפי אנשים, ואנחנו מקווים להמשיך להגדיל את מעגלי ההשפעה שלנו בהמשך.

יותם, שני מימין, וצוות "ככר המדינה" בהאקתון הסתיו, אוקטובר 2014.
יותם, שני מימין, וכמה מחברי צוות "כיכר המדינה" בהאקתון הסתיו, אוקטובר 2014. מקור: הסדנא לידע ציבורי, פייסבוק

הקורס יתקיים בירושלים. האם מתוכננים קורסים נוספים בעתיד, במקומות אחרים?

אנחנו מקוות ומקווים שהתכנית תמשיך למחזורים נוספים בעתיד, אך כרגע אין תכנון קונקרטי. לכן אני ממליץ לעשות את המאמץ ולעלות לירושלים, זה לא באמת כזה רחוק. אוסיף גם באופן אישי, שבמחזור הקודם שהתקיים בתל אביב אני נסעתי פעם בשבוע מירושלים, ואני יכול להגיד בלב שלם שזה שווה את זה. באופן כללי, התכנית היא אינטנסיבית ודורשת לא מעט, אבל כל מה שמשקיעים בה, מקבלים חזרה ויותר.

יש משהו שתרצה להוסיף?

  • מוזמנות ומוזמנים לעיין באתר שלנו, ללמוד עוד על התכנית, ובעיקר להירשם בהקדם.
  • גם אם לא תוכלו להשתתף, אנא הפיצו את המידע על התכנית למי שאולי ימצאו בה עניין.
  • אפשר גם לפנות אלי (יותם מנור) לשאלות נוספות במייל.

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

2 תגובות בנושא “הכיתה 02 Hackita יוצאת לדרך”

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא